Ledenvergadering 2024

Woensdag 29 mei jl. organiseerde Genootschap Oud Rijnsburg haar jaarlijks leden- en ontmoetingsavond voor iedereen die geïnteresseerd is in de geschiedenis van Rijnsburg.

Die avond werd onder andere afscheid genomen van voorzitter Teuntje van Delft. Bijna vanaf de oprichting in 1977 is zij verbonden geweest aan het Genootschap. In een groot aantal functies binnen de organisatie was zij jarenlang werkzaam. Zeer gemotiveerd heeft ze al die jaren duidelijk haar steentje bijgedragen. Teuntje werd bedankt met een aantal cadeaus en mocht het erevoorzitterschap in ontvangst nemen.

Later op de avond was het tijd voor een lezing verzorgd door Ruurd Kok. Hij is als freelance journalist werkzaam voor onder andere het Leidsch Dagblad, Trouw en het Archeologie Magazine. Ruurd Kok is momenteel bezig met het schrijven van een boek over Leidens Ontzet. Maar niet alleen Leiden komt in het boek voor. Het was immers niet alleen de stad die leed onder de Spaanse acties, maar de hele regio werd belaagd en geplunderd. Ruurd Kok verzorgde een interessante en boeiende lezing over een dramatische periode in ook de Rijnsburgse geschiedenis.

Een goed gevulde Voorhof luisterde ademloos naar zijn verhaal en gaf mede daardoor deze toch al speciale ledenvergadering een extra tintje.